Tuesday, April 9, 2013

Siapa kata jadi Surirumah Senang and Relax????

Waaaa tajuk entry di atas macam marah ekh eheehe? heheh bukan marah tapi sesajer jer tu.


Ha meh sini nak cerita saper kata jadi surirumah senang boleh tidur  sesuka hati jalan sesuka hati ( hehehe tapi adalah juga kan )  so sini nak cerita jadual kehidupan ku..

Ni pengalaman aku lah orang lain aku tak tau lah  macam mana kan, aku pagi dah bangun sedia kan breakfast untuk encik asben and iron baju, ( ni tabiat ape pon aku tak tau suka bebeno iron baju pepagi) after that aku akan tunggu encik asben habis breakfast and hantar dia  sampai kat meja makan jer pastu pesan kat dia " u jangan lupa tutup lampu kipas and kunci pintu" lepas dia dah pergi kerja aku siap2 kemaskan yang breakfast tadi, pastu sibuk basuh baju lak, dalam pada masa yang sama online and reply lah order ke pe yang patutkan..

Lepas basuh baju kena sidai and lipat baju yer, lepas agak2 sume tu dah settle aku pergi pos barang customer, balik tu pergi singgah tesco beli barang dapur (ni kadang2 lah kalau stok dh banyak habis) dekat situ jer dah habis baper jam dah? lepas tu balik umah sambung kemas uma sapu sampah, mop ker, basuh bilik air,(uma aku 2 tingkat  4 blik 3 blik air, bayangkan lah kalau buat sorang penat  cam nak tercabut pinggang) lagi aku jenis yang suka sapu ke mop ker 2x kalau sekali rasa tak bersih jer and sambung online. bila dah agak2 petang sikit so aku pon start ler memasak segala tau pastu jap lagi laki aku blik kena hidang makan segala pas makan kena kemas segala basuh pinggan gedebak gedebuk kat situ jer dah berapa jam..Laki aku ni pulak jenis mengada nauzubillah dah lah semua barang dia tanya aku tak boleh cari sendiri pe kadang2 tu bukan tak boleh cari sendiri tapi aku pelik bila dia cari boleh tak jumpa sedangkan depan mata so nampak sangat mengadanya kannnss, kang dah sudah2 dinner tu naik atas kang teman dia borak sambil tu " u tolong urut i sikit, u tolong garu badan i, u tolong picit badan I" ada jer . Eh malam pon kadang2 packing barang tau..

ha i olls memang jarang gila tidur siang macam tak sempat pon ada, adalah gak tidur siang tapi kalau tidur siang tu  mesti rasa masa macam tak cukup and terkejar2 tau.

So kesimpulannya aku rasa duduk rumah ni kerja sentiasa ada, adajer yang nak kena buat tau. 

Kalau dulu masa aku kerja aku akan buat kerja sume hujung minggu masak pon sekali sekala jer usually aku pilih hari sabtu untuk buat sume kerja rumah hari ahad g jalan and relax tau . so aku rasa kalau kerja tu penat kerja jelah tak penat mengemas buat sume kerja rumah tu ...tapi bila duduk rumah ada jer kerja nak kena buat kang eh lipat baju yang lama2 lah, kang ekh habuk pula lap sikitlah , kang ekh dapur cam melekit lah basuh dapur pulak ada jer benda nak buat tau..

Eleh encik suami yang baru tolong aku kemas bilik and basuh bilik air bilik pon ambik masa 1 hari pastu penatnya mengalahkan apejer asik minta urut jer, yang kita ni buat sume kerja mengemas 1 umah basuh bilik air 3 tau lagilah kan penatnya tapi relax lagi( nampak sangat perempuan ni dia kuat dan tabah kan kan kan)

Tapi kan yang aku geram tu kalau en asben tolong kemas rumah tu rasa tak puas hati jer yelah kita buat macam ni dia buat macam tu bila kita ajar dia tak nak dengar dia buat cara dia jer so memang tak puas hati sudahnya aku sendiri yang kemas baru puas hati ( macam aku suka sapu ke mop ker buat 2 x first tu pembersihan yang kedua x tu bilasan bagi lagi bersih lah, tapi kalau laki aku dia buat sekali jalan jer mana tak hangen aku )


baru buat sikit dah bising2 tau stress jer aku kalau laki aku mengemas.

Itu jer kisah seorang surirumah memang lah dengo duduk rumah tapi bukan duduk mengangkang makan tidur jer wah kalau gitu heaven betol tapi disebalik duduk rumah tu banyak lagi yang perlu dilakukan tau.
Honestly aku lebih prefer kerja dari duduk rumah tau penat kerja lain penat surirumah lain.sekurangnya kerja penat otak berfikir and berjalan kan surirumah ni tenaga kot..
Tapi nak buat macam mana rezki kerja aku kat perak ni lom ada lagi ..hopefully lepas2ni adalah rezki kerja nya ekh.amin


this is my opinion and experience lain orang lain kisahnya so jangan bandingkan aku dengan orang lain ok...

bye

No comments: